WaPo omits key facts in hit piece on Steve Bannon, Trump’s chief strategist

WaPo omits key facts in hit piece on Steve Bannon, Trump’s chief strategist
(Images: WaPo, Gil C/Shutterstock; Bannon, Fox News/YouTube)

Mainstream media organizations led by The Washington Post are raising alarms about the $376,000 Steve Bannon received from a nonprofit investigative news organization called the Government Accountability Institute (GAI) while he served as executive chairman of Breitbart News Network.

Bannon, now senior advisor to President-elect Donald Trump, has been a lightning rod for liberal media and progressive activist groups since he joined the Republican’s campaign in August 2016. The title of a Nov. 15 New York Times editorial about Bannon even called him “Steve ‘Turn on Hate’ Bannon.”

Washington Post reporter Robert O’Harrow’s Wednesday story on Bannon’s relationship with GAI –which Bannon helped found in 2012, serving as its chairman — and Breitbart withheld some key facts.

O’Harrow misstated GAI’s primary objective, which is clearly described on the nonprofit’s IRS tax return as “to investigate and expose crony capitalism, misuse of taxpayer monies, and other governmental corruption or malfeasance.” The group’s tax-exemption by the IRS is based on that mission statement.

O’Harrow instead described GAI as “as an education group to help the United States and other countries maintain a ‘higher quality of life’ through ‘promotion of economic freedom,’”quoting another statement in IRS tax documents.

The GAI isn’t a household name for most Americans, but its findings about the Clinton Foundation are well-known to the public and the FBI. Peter Schweizer, GAI’s president, co-authored “Clinton Cash: The Untold Story of How and Why Foreign Governments and Businesses Helped Make Bill and Hillary Rich.”

“Clinton Cash,” which made the New York Times bestseller list in 2015, was, according to the newspaper, “the most anticipated and feared book of a presidential cycle.” The Washington Post ran extensive excerpts from the book and posted a video trailer about it on its website — the co-producer prominently listed on that trailer was Bannon.

Bannon received $80,000 in GAI’s first year of operation and $100,000 annually thereafter, according to tax returns.

The Washington Post’s headline, “Trump Adviser Received Salary From Charity While Steering Breitbart News,” hints at something improper, and O’Harrow Jr. states deep in the story that “the ties between the Government Accountability Institute (GAI) and Breitbart call into question the assertions the institute made in filings to the IRS that it is an independent, nonpartisan operation.”

Left out of O’Harrow’s story is the fact nonprofit news organizations across the ideological spectrum have relationships with other news outlets. It’s not uncommon for news executives like Bannon to wear two journalistic hats at the same time.

As an example, the Poynter Institute, a liberal nonprofit organization, owns the for-profit Tampa Bay Times newspaper and the “fact-checking” outlet called PolitiFact. Paul C. Tash, Poynter’s chairman, simultaneously serves as the Times Publishing Company Publisher, plus he oversees the Institute’s International Fact-Checking Network (IFCN) as well as PolitiFact.

The IFCN has its own ties to partisan figures. It is partly underwritten by the liberal Omidyar Network, which is owned by Pierre Omidyar — the liberal philanthropist, major friend of former President Bill Clinton and generous donor to the Clinton Foundation — as reported by The Daily Caller News Foundation’s Investigative Group.

Similarly, ProPublica, a liberal investigative journalism nonprofit, has longstanding publishing and financial ties with both National Public Radio and O’Harrow’s Washington Post.

The Post’s citation of Bannon’s $376,000 salary suggests it’s an exorbitant sum. But that amount was paid over a four-year period, which means Bannon’s GAI salary averaged $94,000 per year.

Schweizer was paid $161,000 in 2012 and $210,000 in 2014, according to tax documents. The compensation paid by GAI to Bannon and Schweizer pales by comparison to executives at Poynter and ProPublica.

Tash’s 2014 salary was $504,000. ProPublica Editor in Chief Stephen Engelberg received $429,000, while ProPublica President Richard Tofel got $412,000, according to its 2014 tax filing. In fact, the top nine officers at ProPublica received $222,000 or more in 2014.

Including Wednesday’s story, O’Harrow’s byline has appeared on eight negative articles on Trump since Jan. 18.  By contrast, O’Harrow wrote one story during the same time period on Trump’s opponent, former Secretary of State Hillary Clinton — and it was an even-handed analysis of her use of a private email server and her Blackberry while she was at the Department of State.

The Post disclosed in an update that O’Harrow’s story contained two inaccuracies which required corrections.

Follow Richard on Twitter

This report, by Richard Pollock, was cross-posted by arrangement with the Daily Caller News Foundation.

LU Staff

LU Staff

Promoting and defending liberty, as defined by the nation’s founders, requires both facts and philosophical thought, transcending all elements of our culture, from partisan politics to social issues, the workings of government, and entertainment and off-duty interests. Liberty Unyielding is committed to bringing together voices that will fuel the flame of liberty, with a dialogue that is lively and informative.


Commenting Policy

We have no tolerance for comments containing violence, racism, vulgarity, profanity, all caps, or discourteous behavior. Thank you for partnering with us to maintain a courteous and useful public environment where we can engage in reasonable discourse.

You may use HTML in your comments. Feel free to review the full list of allowed HTML here.