WaPo ‘accidentally’ characterizes Louis Farrakhan as ‘far-right’

WaPo ‘accidentally’ characterizes Louis Farrakhan as ‘far-right’
Farrakhan and friends (Image via TH)

On Thursday, the Washington Post experienced a mental hiccup or a slip of the pen. It was evident in both the headline (“Facebook bans far-right leaders including Louis Farrakhan, Alex Jones, Milo Yiannopoulos for being ‘dangerous’”) and lede of a story on the social media giant’s latest act of censorship:

Facebook said on Thursday it has permanently banned several far-right figures and organizations, including Nation of Islam leader Louis Farrakhan, Infowars host Alex Jones, Milo Yiannopoulos and Laura Loomer, for being “dangerous,” a sign that the social network is more aggressively enforcing its hate-speech policies at a moment when bigoted violence is on the rise around the world.

Cue the “Sesame Street” song “One of these things is not like the others.”

Before the day was out, the Post got wind of its error and amended the title and first paragraph, also adding the following:

Trending: Good grief: FBI never saw full CrowdStrike report on the DNC server

Correction: Louis Farrakhan is an extremist leader who has espoused anti-Semitic views. An earlier version of this story and headline incorrectly included him in a list of far-right leaders.

No reader of the Post is going to believe that Farrakhan is conservative, nor is it likely the writers of this piece, Elizabeth Dwoskin and Craig Timberg, attempted to put one over on readers. But — big but — the error got by at least one editor.

More importantly, not all errors stemming from the mainstream media’s low opinion of the Right are quite so innocent. The Post knows this only too well, having taken its comrade in arms, The New York Times, to task in 2018 for treating a factual report as a “far-right conspiracy story.” For added irony, the erroneous information in the Times story came from Facebook Watch.

The story the Times had published disputed the claim that Palestinian officials provided payments to the families of Palestinians killed while carrying out terrorist attacks on Israelis. The Times subsequently published a correction that began:

An earlier version of this article erroneously included a reference to Palestinian actions as an example of the sort of far-right conspiracy stories that have plagued Facebook. In fact, Palestinian officials have acknowledged providing [these] payments.

In its own take, titled “New York Times corrects its curious example of a ‘far-right conspiracy’,” the Post’s media critic Erik Wemple provided several examples of information that were readily available to the writer who authored the error-ridden Times piece.

For your convenience, you may leave commments below using either the Spot.IM commenting system or the Facebook commenting system. If Spot.IM is not appearing for you, please disable AdBlock to leave a comment.

Ben Bowles

Ben Bowles

Ben Bowles is a freelance writer and regular contributor to "Liberty Unyielding."


Commenting Policy

We have no tolerance for comments containing violence, racism, profanity, vulgarity, doxing, or discourteous behavior. If a comment is spam, instead of replying to it please hover over that comment, click the ∨ icon, and mark it as spam. Thank you for partnering with us to maintain fruitful conversation.